• Kärrtorp Centrum - Lågskärsvägen 4, 121 55 Johanneshov

• Tandvård

• Tandvårdskontroll och professionell rengöring

Förebyggande tandvård är viktigt för att din katt eller hund ska slippa tandsten och tandlossning. Katter och hundar kan få problem med tänderna - precis som vi. Deras tänder utsätts ständigt för bakterier som kan orsaka tandsjukdomar, det kan till exempel yttra sig i dålig andedräkt, tandsten och rodnande eller svullet tandkött.
    Eftersom en hund eller katt har svårt att hålla i en tandborste, måste vi hjälpa våra vänner med tandhygienen och den förebyggande tandvården. Genom att dagligen borsta tänderna och undersöka ditt djurs tänder och mun, kan du upptäcka till exempel tandsten på ett tidigt stadium. Läs mer om daglig tandvård >>

De flesta försäkringsbolag ersätter inte kostnader för tandskador, om de inte är orsakade av direkta olycksfall.

Befintlig tandsten måste tas bort!

Tandsten är en förkalkning av den mjuka bakteriebeläggning (plack) som bildas på tänderna. Alla hundar och katter får plack, vilket kan leda till tandköttsinflammation och i förlängningen tandlossning. Tandstensbildningen börjar oftast på utsidan av överkäkens stora kindtänder där spottkörtlarna mynnar ut, men drabbar också tidigt hörntändernas utsidor.

Tandsten måste tas bort och det bästa resultatet får man om katten/hunden sövs och avlägsnar tandstenen med hjälp av ultraljud, därefter polerar man med polerskiva för att få en slät yta. Då kommer man åt överallt, även på insidan av tänderna och i tandficksbildningar. Samtidigt kan vi göra en ordentlig undersökning av munhålan, där vi ibland hittar annat som behöver åtgärdas, t ex tandlossning.

Till vår hjälp har vi en modern tandläkarutrustning och tandröntgen.